Що таке програмне забезпечення і для чого воно необхідне?

Життя сучасної людини не можна уявити без комп’ютерів, ноутбуків та інших гаджетів. Мало хто замислюється про те, як працюють ці пристрої і чому у них абсолютно різні «начинки» та різне управління. Комп’ютер та інша сучасна техніка — не просто набір металевих та пластмасових частин, зібрана в корпус, але й багато іншого, наприклад, програми, від яких, власне, і залежить якість роботи комп’ютера, продуктивність операційної системи, швидкість завантаження, підтримка додаткових пристроїв та багато іншого.

Обов’язковою умовою роботи будь-якого сучасного комп’ютерного пристрою чи гаджета є наявність спеціального програмного забезпечення.

Програмне забезпечення буває різним:

  • системне програмне забезпечення;
  • прикладне програмне забезпечення.

Необхідне або системне ПЗ забезпечує роботу будь-якому пристрою в принципі. Воно включає такі компоненти як: операційна система, сервісні програми, інструментальні програмні засоби, система технічного обслуговування.

Операційних систем зараз безліч. Основними є MS-DOS (не має графічного інтерфейсу, використовується рідко і дуже досвідченими комп’ютерниками), OS, UNIX (для спрощення напишемо Linux) та Windows. Операційні системи можуть мати різне призначення, інтерфейс та складність управління. В Україні найчастіше на комп’ютерах використовується операційна система Windows.

Сервісні системи забезпечують присутність інтерфейсу, зрозумілого користувачеві, оболонки операційної системи, утиліт для роботи тих чи інших пристроїв.

Інструментальні засоби складніші, вони відповідають за стандартні текстові редактори, крім того, за деякі програми, необхідні для запуску — наприклад, за транслятори та завантажувачі. До того ж, вони вміють «чинити» деякі проблеми через засоби налагодження системи. Особливих навичок адміністрування такі програми не вимагають, але користуватися ними можна навчитися не з першого разу.

Системи технічного обслуговування теж дуже корисні. Вони тестують роботу, діагностують проблеми та налагоджують роботу комп’ютера. Навіть невеликі плагіни цілком здатні впоратися з невеликими недоліками та неполадками у процесі роботи. І це дуже важливо, коли від швидкості роботи комп’ютера залежить діяльність організації.

Прикладне програмне забезпечення необхідне для виконання специфічних завдань, поставлених користувачем. Наприклад, різноманітні редактори, системи керування та інше.

Ділиться це програмне забезпечення на:

  • проблемно-орієнтоване, або офісне.
  • функціонально-орієнтоване або корпоративне.

Перше, якщо говорити простіше, призначене для роботи в тій чи іншій галузі, а друге — для організації цієї роботи.

Прикладом проблемно-орієнтованого ПЗ може бути всім відомий Microsoft Office, який здатний здійснити більшість завдань, необхідних у тій чи іншій області та буде простим для будь-якого користувача. При будь-якій неполадці програми від цього виробника створюється автоматичний звіт, в якому можна повідомити про помилку. Служба підтримки, у разі труднощів, оперативно відповість на запитання користувача.

Функціонально-орієнтованою програмою є програма 1С. Її вже необхідно досить серйозно вивчити перед роботою, так як вона виконує набагато більший обсяг функцій. Використовується як користувачами-співробітниками, так й керуючим підприємством. Існують різні версії. Наприклад, для інвентаризації використовують один тип 1С, для звітності та підрахунку прибутку — інший.

Краще використовувати ліцензійні програми, тоді ризик заразити комп’ютер чимось шкідливим буде меншим, а швидкість роботи — вищою.

Попередній запис
Чи безпечний IT-аутсорсинг